ѓ —писок вс≥х парт≥й 2002 ѓ ‘≥лософ≥¤ ”крањнц¤ ѓ  аталог ѓ «апитанн¤ - в≥дпов≥д≥ ѓ —татт≥ ѓ ‘орум ѓ √остьова

 --- - -- ‘ќЌ ---  --- ---
.
Ќа головну стор≥нку.
.


ё.Ў»Ћќ¬

√еопол≥тичне† значенн¤ етнопол≥тичних† процес≥в† в† ”крањн≥

”крањна знаходитьс¤ в географ≥чному центр≥ ™вропи, маючи при цьому морськ≥ й р≥чков≥ порти та найкращ≥ в св≥т≥ чорноземи Ч ¤к≥ набули геопол≥тичного значенн¤ ще за час≥в давньогрецького Убатька ≥стор≥њФ √еродота. Ќародна памТ¤ть етнокультури ”крањни (за У¬елесовою книгоюФ, а також ¬.ћ.ƒаниленком, Ѕ.ќ.–ибаковим, ј.√. иф≥шиним, ё.ќ.Ўиловим) с¤гаЇ 20-тис¤чол≥тньоњ давнини ≥ збер≥гаЇ традиц≥њ найпершоњ держави јратти, ¤ка була ¤дром ≥ндоЇвропейськоњ сп≥льноти народ≥в й залишаЇтьс¤ стрижнем всесв≥тньоњ цив≥л≥зац≥њ. ¬иникненн¤ јратти близько 6200 р. до н. е. було зумовлено, передус≥м, ¬еликою неол≥тичною революц≥Їю (за √.„айлдом): переходом в≥д привласнюючого до в≥дтворюючого господарства (в≥д мисливства й збиральництва Ч до хл≥боробства й скотарства). ѕередистор≥¤ й взаЇмов≥дносини ос≥лоњ хл≥боробськоњ јратти (трип≥льськоњ та генетично повТ¤заних з нею археолог≥чних† культур) з пох≥дними в≥д нењ Ўумером, а також јр≥аном Ч њњ степовим оточенн¤м племенами кочових скотар≥в Ч писемно заф≥ксован≥ в св¤тилищах  амТ¤ноњ ћогили б≥л¤ сучасного м≥ста ћел≥тополь. ÷е Ч найдавн≥ше з≥бранн¤ св¤щених текст≥в, ¤к≥ шумери справедливо вважали найвищою св¤тинею св≥ту. “ут простежуютьс¤, зокрема, сп≥льн≥ витоки Ѕога-творц¤ ≈нл≥л¤ аратт≥в, шумер≥в ≥ вав≥лон¤н; Ћел¤ й Ћ≥ли словТ¤н, ар≥њв та ≥ндус≥в; ≈ло¤ Їврењв. ј в аратто-ар≥йських курганах Ќаддн≥пр¤нщини простежено зародженн¤ й первинне оформленн¤ ≥ндоар≥йських ¬ед... ¬казане вище примушуЇ вважати територ≥ю й етнокультуру ”крањни корнем планетарноњ цив≥л≥зац≥њ Ч стан ≥ майбутт¤ ¤коњ в≥д того корн¤ залежне.
Ѕудь-¤к≥ процеси пульсують ≥ сп≥рально розкручуютьс¤. ƒержава јратта, ¤ка (за  иф≥шиним Ч Ўиловим) заклала п≥двалини земноњ цив≥л≥зац≥њ (=державности), була общинною або Уперв≥сно-комун≥стичноюФ. —аме в цьому, в збер≥ганн≥ ц≥Їњ традиц≥њ, криЇтьс¤ першопричина й Унайпершого в сучасн≥й ™вроп≥ республ≥канського ладу «апорожськоњ —≥ч≥Ф (за  .ћарксом), й п≥ддатливост≥ –ус≥ (украњнц≥в ≥ словТ¤н загалом) соц≥альним ≥де¤м ¤к христи¤нства (православ≥¤ з його виразною дохристи¤нською основою), так ≥ Унаукового комун≥змуФ. —тавши апофеозом додержавних общин, јратта з початком ≤≤≤ тис. до н. е. почала зм≥нюватись державами класового (рабовласницького, згодом феодального й кап≥тал≥стичного) типу. ¬≥дпов≥дно, зм≥нювались ≥ засади цив≥л≥зац≥њ, культури загалом. ¬иникши з Упер≥оду св¤щенноњ демократ≥њФ, јратта очолювалась верствою не воњн≥в (¤к≥ через наступний Упер≥од в≥йськовоњ демократ≥њФ створ¤ть рабовласницьку, а згодом феодальну державн≥сть), а св¤щенослужител≥в Ч тогочасноњ ≥нтелектуальноњ ел≥ти. —ила ¤коњ була в самов≥данному служ≥нн≥ сусп≥льству, що оформилось у соц≥ально-св≥тогл¤дний ≥нститут —пасительства (зн¤тт¤ протир≥чч¤ бутт¤-небутт¤ ще й тим, зокрема, що в певному в≥ц≥ й в≥дпов≥дних обставинах, календарно та ≥н. детерм≥нованих, жерц≥-правител≥ приносили себе на пожертву народов≥). ј в класових сусп≥льствах цей ≥нститут внутр≥шнього саморегулюванн¤ сусп≥льства здеб≥льше зм≥нивс¤ зовн≥шн≥м адм≥н≥стративним регулюванн¤м. ≤ ¤кщо в орнаментиц≥, культових будовах, св¤щених писанн¤х, фольклорних верствах тощо јратти й јр≥ану простежуютьс¤ (за ‘.Ѕ.я. ейпером та ё.ќ.Ўиловим) архетипи зачатт¤, формуванн¤ ембр≥ону, народженн¤, в≥дродженн¤ (Утунелю безсмерт¤Ф –.ћоуд≥), знатт¤ протир≥чч¤ бутт¤-небутт¤ (Унебесноњ д≥жиФ –≥гведи) Ч то з переходом до тотал≥тарних формац≥й перш≥ три архетипа починають атрофуватись в державн≥й ≥деолог≥њ, а два останн≥х соц≥ально г≥пертрофуютьс¤; природн≥й стан збер≥гаЇтьс¤ лише в Удругор¤дн≥й, поганськ≥й (тобто сел¤нськ≥й) культур≥Ф, ¤ка п≥дл¤гаЇ нищенню ¤к У¤зичницькаФ. ћ≥ж тим державно-рел≥г≥йна ≥деолог≥¤ Ї лише сурогатом УЅожого ќткровенн¤Ф, бо й сама рел≥г≥¤ Ч лише один з про¤в≥в пол¤ризац≥њ общинного синкретичного св≥торозум≥нн¤, в ¤кому культуротворч≥ елементи науки, ф≥лософ≥њ, рел≥г≥њ, мистецтва були взаЇмозлит≥ й гармон≥зован≥. ¬ јратт≥ виокремленоњ рел≥г≥њ (¤к ≥ науки, ф≥лософ≥њ, мистецтва) ще не було Ч ¤к немаЇ њњ дос≥ в брахман≥зм≥, ≥ндуњзм≥ та нав≥ть буддизм≥ сучасноњ Ѕхарати (≤нд≥њ), одн≥Їњ з найближчих спадкоЇмниць јратти. Ќа –ус≥ така спадкоЇмн≥сть оф≥ц≥йно збер≥галась до кн¤з≥вства јрти-јрсан≥њ (за св≥дченн¤ми ≥рансько-арабських мандр≥вник≥в) ≤’-’≤ стол≥ть, а в православн≥й традиц≥њ ”крањни та ≥н. збер≥гаЇтьс¤ й дос≥.
ћ≥ж тим з час≥в –имськоњ ≥мпер≥њ стала поширюватись найперша св≥това рел≥г≥¤ Ч б≥бл≥йно-вЇтхозапов≥тний юдањзм з його ≥деолог≥Їю рабовласництва й нищенн¤ непокори не т≥льки сус≥дн≥х, але й власного Їврейського народу. „ерез ’риста-—пасител¤ з його б≥льш ≥ндоЇвропейською, н≥ж сем≥тською належн≥стю, Ѕ≥бл≥¤ доповнилась Ќовим «апов≥том Ч ≥ стала найкращим ≥деолог≥чним, УзагальнолюдськимФ ≥нструментом тотал≥тарноњ державности. ƒо певного часу цей ≥нструмент Ч под≥лений м≥ж юдањстами та христи¤нами й розвинутий ≥слам≥стами Ч був оптимальним в етнопол≥тичних ≥ загальнокультурних процесах Ївраз≥йськоњ й планетарноњ цив≥л≥зац≥њ, Ч але десь з к≥нц¤ XIV ст. почали давати ознаки викривлен≥сть його архетип≥чних засад та занадта тотал≥тарн≥сть рабовласницького штибу. ¬иправл¤ючи ц≥ ≥деолог≥чн≥ недол≥ки, виникло й розповсюдилось по ™вроп≥ та јз≥њ так зване ¬≥дродженн¤ (античноњ традиц≥њ в≥д б≥бл≥йного тиску). Ќадал≥ цив≥л≥зац≥¤ зробили наступний крок свого пульсуючо-сп≥рального поверненн¤ в≥д пол¤ризованого до синкретичного стану культури: настала епоха –еформац≥њ (церкви, ¤ку сусп≥льство примусило зректись привласненого було нею виключного посередництва м≥ж людиною-й-Ѕогом). ”творену культурно-≥деолог≥чну порожнечу було заповнено епохою ѕросв≥тництва (в≥д застар≥лого б≥бл≥йного св≥торозум≥нн¤).  ультурологи, пол≥тологи й богослови небезп≥дставно вважають, що ¤к не –еформац≥¤, то ѕросв≥тництво призвело до революц≥й, Ч але необх≥дно розум≥ти, що найголовн≥шою серед них були не економ≥чн≥ та соц≥альн≥, а Ќауково-техн≥чна революц≥¤ (Ќ“–) ’≤’-’’ стол≥ть, ¤ка дос≥ не завершилась. √оловне, що сталось при цьому Ч це вих≥д на польову основу матерТ¤льного св≥ту, ¤ку наш≥ пращури називали й вважали божественною. ÷ей вих≥д завершив 82-стол≥тн≥й виток розвитку планетарноњ цив≥л≥зац≥њ м≥ж революц≥¤ми ¬еликою неол≥тичною та Ќауково-техн≥чною, на ¤кому людство в достатн≥й м≥р≥ (аж до розщепленн¤ атомного ¤дра й можливост≥ самознищенн¤) опрацювало речовинн≥ про¤ви матер≥њ.
«азначений вище виток сп≥рального розвитку цив≥л≥зац≥њ завершуЇтьс¤ Ч але одночасно починаЇтьс¤ новий, що Ї д≥алектичним повторенн¤м (але на б≥льш високому р≥вн≥, в ¤к≥сно ≥нш≥й форм≥) початку цив≥л≥зац≥њ, тобто јратти. “ому етнопол≥тичн≥ процеси в ”крањн≥ Ч що збер≥гаЇ памТ¤тки й жив≥ ще традиц≥њ јратти й јр≥ану Ч стають прот¤гом розгортанн¤ Ќ“– та пох≥дних в≥д нењ економ≥чно-соц≥альних революц≥й все актуальн≥шими, набувають значенн¤ геопол≥тичного центру.
« одного боку, украњнська етнокультура зазнаЇ небувалого тиску з боку державного тотал≥таризму Ч найб≥льшими про¤вами ¤кого Ї окупац≥њ й голодомори ’’ ст. У–ука ћосквиФ та Ѕерл≥ну Ч це лише формальн≥ про¤ви тиску; за ними вочевидь проступаЇ б≥бл≥йно-вЇтхозапов≥тна доктрина, спр¤мована в серце ≥ндо-Ївропейськоњ, а отже й св≥товоњ цив≥л≥зац≥њ. якщо ц¤ доктрина буде перемагати й надал≥ (а така тенденц≥¤ з час≥в царату й совЇт≥в продовжуЇтьс¤ ≥ в нин≥шн≥й, незалежн≥й вже ”крањн≥), то ”крањна може стати еп≥центром самознищенн¤ людства, не виключаючи й Їврењв Ч м≥льйони ¤ких вже загинули на украњнський земл≥ прот¤гом XVII-XX стол≥ть саме внасл≥док дотримуванн¤ ними ¬Їтхого «апов≥ту, У10 заповедей политработникам  расной јрмииФ тощо. Ќапевно в≥дчуваючи це, найкращ≥ представники Їврейського народу пл≥дно працювали й працюють на синтез культур, на подаланн¤ смертоносного туп≥ка цив≥л≥зац≥њ... ѕроте д≥йсному подаланню заважають державн≥ доктрини Ч рел≥г≥йн≥, пол≥тичн≥, науков≥, культурн≥. Ќе т≥льки в ”крањн≥, а й у св≥т≥ простежуЇтьс¤ намаганн¤ повернути з сьогодн≥шньоњ УзимиФ в тор≥шню Уос≥ньФ пануванн¤ церковноњ ≥деолог≥њ тощо. ј треба Уповертатись до новоњ весниФ Ќео¤зичництва з його природними архетип≥чними засадами цив≥л≥зац≥њ; ≥ншого виходу-пор¤тунку немаЇ.
—л≥д зрозум≥ти, що Ќ“– та Ќео¤зичництво Ч це два взаЇмоповТ¤зан≥, але протилежноспр¤мован≥ процеси зак≥нченн¤ колишнього й початку нов≥тнього витка цив≥л≥зац≥њ. Ќео¤зичництво почалось на рубеж≥ ’≤’-’’ стол≥ть з м≥с≥й ¬≥векананди та –ерих≥в п≥д гаслом ¬≥дродженн¤ ≥ндоЇвропейськоњ Їдност≥, а по сут≥ Ч коренн¤ загальнолюдськоњ цив≥л≥зац≥њ. ¬ороги та нев≥гласи цього законом≥рного процесу подальшого розвитку цив≥л≥зац≥њ намагаютьс¤ довести його регресивн≥сть, р≥внозначн≥сть нео¤зичництва й ¤зичництва Ч ¤ка, насправд≥, не б≥льша, н≥ж м≥ж веснами минулою й прийдешньою. —уттЇво сп≥льн≥ м≥ж ними: спиранн¤ цив≥л≥зац≥њ на природн≥ архетипи, а не на рел≥г≥йн≥, пол≥тичн≥, науков≥ чи ≥нш≥ ≥дењ; гармон≥йний синтез вказаних елемент≥в культури; впор¤дкуванн¤ њњ Ѕогов≥ (≤нформац≥йному ѕолю, ¤к розум≥Ї сучасна наука) засобом —пасительства ≥нтелектуальноњ ел≥ти сусп≥льства. ЌайсуттЇв≥ша ж р≥зниц¤ пол¤гатиме в опрацюванн≥ нео¤зичництвом не речовинних про¤в≥в, а польових засад ¬сесв≥ту, Ч що обТЇктивно зплететьс¤ з переродженн¤м ≥снуючого антрополог≥чного типу Homo sapiens. ћутац≥¤ останнього вже почалась ≥ буде страшн≥ше за Ухолодну в≥йнуФ Ч ¤кщо намагатись зупинити, а не досл≥джувати й оптим≥зувати цей природн≥й процес.
ѕрот¤гом минулого стол≥тт¤ накопичились факти, що вже показують обТЇктивне л≥дерство ”крањни в становлен≥ Ќео¤зичництва. ≤ справа тут не в ос¤¤нн¤х ≤вана  отл¤ревського, “араса Ўевченка, Ћес≥ ”крањнки, ≤вана ‘ранка, ¬олодимира Ўа¤на чи Ћева —иленка; не таких, але под≥бних д≥¤чив знають й ≥нш≥ крањни. —права в тому, що ”крањна своњми памТ¤тками й етнокультурою стоњть на перехрест≥ зазначеного в≥дродженн¤ ≥ндоЇвропейськоњ традиц≥њ основ планетарноњ цив≥л≥зац≥њ. ќтже битви њњ консервативних та прогресивних тенденц≥й будуть розгортатись тут ≥ надал≥. ≤ ¤кщо ”крањна не накопичить достатн≥ ¤к≥сть та к≥льк≥сть власноњ ≥нтелектуальноњ ел≥ти (з≥ словТ¤нських, Їврейського, молдовського та ≥н. народ≥в), спроможноњ адекватно розум≥ти й керувати окресленим вище процесом, Ч то кер≥вництво над його розгортанн¤м (а в≥рог≥дн≥ше, нищенн¤м) перейде до сил закордонних, зац≥кавлених зараз здеб≥льше в природн≥х ресурсах крањни. ¬ будь ¤кому раз≥ в≥дпов≥дальн≥сть ”крањнськоњ держави перед людством дуже висока, а шанси на самост≥йне вир≥шенн¤ окреслених проблем Ч дуже низьк≥. ≤ все це упираЇтьс¤ зараз в одне: оперативне формуванн¤ належноњ ≥нтелектуальноњ ел≥ти, ¤ка мусить дос¤гти 5-10% в≥д населенн¤ крањни.
«авданн¤ майже неп≥дсильне... јле цим шансом сл≥д скористуватис¤!

.

.

 

Hosted by uCoz